Eesti tudengivormeli tiim lõpetas hooaja esimese võistluse neljandal kohal
Eesti tudengivormeli võistkond FSTeam Tallinn alustas hooaega Ungaris, kus elektrivormeli võistlusel saavutati üldarvestuses suurepärane neljas koht.
Rico Jaanipere, tiimi kapten
Võistlus kulges üle kivide ja kändude, kuid lõpuks suutsime ikkagi lõpetada neljandal kohal.
Enne võistlusi kulges hooaeg ilusasti - eemaldasime palju vigu, mis testimisel esinesid, kogusime palju kilomeetreid ning saime ka vormeli seadesse. Kuid üllatused saabuvad just enne võistlusreisi, sedapuhku siis täpselt tund aega enne väljasõitu.
Katkised hammasrattad
Olime pakkinud kõik vajaliku, vormel oli valmis, meeskond bussides. Kiirenduse testmiseks sõitsime veel enne väljasõitu Tabasalu kardirajale. Siis see juhtus - tund enne väljasõitu oli üks ratas vormelil blokeerunud. Kiirelt vormel haagisesse, tagasi Tallinna, ülekanne lahti ja sealt ta vastu vaatas – katkised hammasrattad.
Tuli välja, et käänmikus olev hammasvöö oli purunenud. Sellel hetkel polnudki muud teha, kui tehnikakõrgkooli ahi sooja panna, käänmikust hammasvöö välja, uus asemele ja poolteist tundi hiljem sõitis vormel taas. Tegime kiiresti veel enne väljasõitu mõne piduritesti, et veenduda vormeli töökindluses.
Ungaris probleemid jätkusid
30 tundi hiljem olimegi jõudnud kohale 400 ha suurusele ehitusfaasis ZalaZone autotööstuste testkompleksi. Pakkisime varustuse lahti ning jäime ootama esimest võistluspäeva.
Võistlus nagu ikka algas tehnilise kontrolliga, mis oli sellel aastal ilma järjekorrata ning tekitas palju segadust. Seda tunnistab ligi poolteist päeva päikese käes järjekorras oodanud akupakk. Kõik tehnilisest kontrollist kuni piduritestini, jättes välja järjekorra, sujusid hästi. Siis saabus see hetk, kus vormel ei olnud enam võimeline sõitma isegi piduritestil.
Palvetamisest on vist abi
Õhtu otsa vea otsimist, kokku keevitunud AIRe, õhtul printerikastis kontrolleri telklasse vedamine ja öösel kaubikus kontrolleri lahti võtmine, vahetatud trükkplaadid, üle varjestatud juhtmed, üle kirjutatud kontrolleri kood ja palju muud - kõik selleks, et vormel sõiduvõimeline oleks. Viimase vormelina suutsime piduritesti ikka selle veaga koos läbida.
Nii emotsionaalset testi, kus juht sujuvalt kiirust kasvatab, enne joont vormelil mootorid tagant ära kukuvad ja Jaagup imekombel ilma põleva TSALita (kõrgepinge indikaator) ikkagi piduritesti läbib, pole mina veel näinud. Võibolla oli sellest palvetamisest raja ääres abi.
Ka suured mehed võivad pisaraid valada - rõõmust
Mis edasi? Tehnilise kontrolli ala pandi peale meid kinni ning koos sellega ka kiirendus ja kaheksasõit. Teadsime, et oleme ilma jäänud kindlalt 150 punktist. Tehniline kontroll suleti kell 14:00, rajasõit lõppeb kell 19:00. Viis tundi aega et vormeliga rajale saada. Ja siis peale kontrolleri tarkvara üle kirjutamist ta kuidagi sõitis! Testplatsil kell 18:16 ta sõitis. Mis seadega? Sellel hetkel ei olnud see oluline - ta sõitis. Mitte midagi muutmata, 4 aastat sõitja olnud Jaagup vormelisse ja 30 minutit enne raja sulgemist sõitma.
Päike oli läinud, ilm oli jahedam ja siis esimene aeg 1:04.., see hetk võttis isegi kõvemal mehel silma märjaks. Kolmas koht esimese ringiga. IMELINE! Teise ringiga parandas Jaagup veelgi aega, kuid kolmas koht jäi ikka. Kaotus võitjale 3 sekundit ja teisele kohale 0,2. Siis jõudsime veel ka teise juhi rooli panna, kuid juhtus see, et esimene parem mootor ei teinud enam koostööd. See selleks, Raidul oli vaja saada rajakogemust ja uutel ülekannetel sõita. Asi klaar ja nii sõitsimegi kolme mootoriga veel kaks ringi.
Katkised suhtlusvahendid ja telemeetria olulisus
Kestvussõidu päev. Plaan paigas, me ei muuda autol midagi, eesmärk tuua FEST19 lõpuni. Aga enne veel oli vaja saada kõik neli mootorit tööle. Jälle kontroller välja, lauale lahti, elektroonikud parandamas maandusi, kontrollimas juhtmeid, samal ajal mehaanikud vahetamas kontrolleri tõmbeneete.
Kontroller üle vaadatud ja uuesti vormelisse, test rajal väike sõit ja kõik 4 jälle töötavad. Kõik selge, final three kutsuti järjekorda, vormel töötab ning kõik valmis, telemeetriaga kolm arvutit koos tabelitega lahti, kuid nagu ikka, ei lähe see midagi nii libedalt. Rooli pistik oli puruks keeratud, mis tähendas, et juht ei saa raadiosidet kasutada. Mind nad kuulsid, kuid tunne oli nagu räägiks seinaga, sest keegi ei vasta. Enne veel kiirelt kaks sõna juhtidega: "Eesmärk lõpuni tulla". Miks lõpuni? Enne meid 17 sisepõlemismootoriga 25-st ei lõpetanud. 5 elektrivormelit seisid keset rada ning neid aina lisandus.
Kõik näitajad piisavaks keeratud ja järjekorda. TuFast (München) meie ees, Delft (Holland) järel. Ja mis teeb esimene juht, sõidab rajal esimesel ringil välja eilsega sama aja, kuid tänu telemeetriale nägime, et tarbib liiga palju energiat ning pidime juhile ütlema, et veidi sujuvamalt võtaks. Ajad jäid samaks aga tarbimine kukkus. Tuli välja, et ega tegelikult Jaagup esimese juhina mind ei kuulnudki. Ja ega ei olnud mõtet teisele juhile ka midagi kõrva sahistada. Telemeetriast paistis, et temperatuurid peavad, akut jätkub, ning nii FEST19 lõpuni tuligi. Kõigi üllatuseks kolmanda ajaga!
Autasustamisel tuli välja, et Delftil oli veekindluse testil elektroonikaga veidi kehvasti läinud ning tõusime koha võrra.
Tulemused:
Dynamic
Kurvisuutlikus: 0
Kiirendus: 0
Rajasõit: 3 koht
Kestvussõit: 2 koht
Static
Business: 13 koht
Cost: 10 koht
Disain: 8 koht
ÜLD : 4 koht
Motivatsioon on laes!
Staatilistel aladel on veel arenguruumi ning need, kes esimest korda kaitsesid, said palju tagasisidet ning need, kes juba vanad kalad, said arutada oma ala tippudega. Seda on näha ka pildil kus Neuville ja Koenigseggi insenerid huvi tunnevad ja tagasisidet jagavad.
Praeguseks oleme Joanneum Grazi (Austria meeskond) juures hooldanud vormelit ja nüüdseks ka üles seadnud end Itaaliasse, kus võtta see, mis Ungaris viperuste taha jäi. Muidugi oli siin ootamas meid kuumalaine. IKEA parklas parandasime veel vea, mis põhjustas kolme mootoriga sõitmist ning oleme valmis maksimumi andma Itaalias.
Kripeldama jääb muidugi 15 punkti, mis jäi kolmandast kohast puudu, aga meeskond nägi rajal, et vormelil potentsiaali on kõvasti ning see tuleb nüüd ka realiseerida.
Lingi alt näeb videokokkuvõtet Ungari võistlusest. VIDEO
Motivatsioon on laes!